5 tipů, jak při podnikání efektivně spravovat své finance
22.2.2020
Ještě před tím, než člověk začne podnikat, by si měl udělat jasno v tom, jak bude řešit finanční stránku jeho činnosti. Některé formy byznysu žádné velké prvotní náklady nevyžadují a člověk si u nich vystačí s vlastními úspory nebo třeba jen krátkodobou půjčkou. Jiné se však bez prvotního kapitálu neobejdou a tam už se situace podstatně komplikuje. Dnes se však zaměříme na živnostníky a majitele malých podniků, pro které jsme si připravili pět tipů, jak správu financí zefektivnit.
1. Nezapomínejte na vlastní plat
Kdo chce mít finance pod palcem, měl by mít na každý měsíc vytvořený určitý rozpočet. Ten zajišťuje, že budete mít o svém obratu i nákladech jasný přehled, a tak vás jen tak něco nezaskočí. Až si budete plánovat svůj rozpočet, nezapomeňte do něj zahrnout i svůj plat. Ze začátku může být jen minimální, ale postupem času se vám pak skrze analýzu podaří spočítat, kolik zákazníků potřebujete nabrat a jak nastavit ceny, abyste si mohli za svou práci zaplatit více a přitom zvládli uhradit všechny náklady.
2. Nepodceňujte výdaje
Spousta začínajících živnostníků dělá zásadní chybu v tom, že odděluje evidenci osobních a podnikatelských výdajů. V těchto případech to však nemá žádný velký smysl, protože když budou chybět peníze na podnikání, stejně budete muset sáhnout do vlastní kapsy. Navíc se takto může stát, že si do nákladů zapomenete započítat některé investice, které jste zaplatili z osobních úspor, což by mohla být velká škoda. I malé částky se totiž postupně nasčítají a ve finále to může znamenat výraznou úsporu na daních.
zdroj obrázku: pexels.com
3. Vsaďte na jednoduchost
Aby byl rozvrh financí přehledný a efektivní, je třeba mít nějaký funkční systém. V poslední době si získaly velkou oblibu různé mobilní a webové aplikace pro správu výdajů, které vám kromě obyčejného součtu příjmů a výdajů dovedou vytvořit i přehlednou analýzu toho, kam vaše peníze vlastně odcházejí, které náklady jsou zbytečně vysoké nebo jaký máte cash flow.
Zajímavé funkce, se kterými se vývojáři jen předhánějí, jsou sice lákavé, avšak často odvádějí pozornost od hlavního smyslu celé aplikace. Kvůli spoustě možností se totiž užívání platformy mnohdy stává až moc komplikované, což může uživatele odradit. Zkuste tedy najít takový nástroj, který vám nabídne jasný přehled o datech, která jste do něj zadali, a tak ho budete schopni pravidelně využívat – i kdyby se mělo jednat jen o obyčejnou excelovou tabulku.
4. Investuje také do sebe
Je naprosto normální, že zpočátku jdou všechny vydělané peníze opět zpátky do byznysu. Jakmile však naberete vítr do plachet a získáte trochu stability, nezapomeňte investovat také do sebe a své vlastní budoucnosti. Lidé si totiž často neuvědomují, že jakmile se stanou svým pánem, musí pro sebe vytvořit i dostatečnou motivaci, která je v podnikání bude pohánět spolehlivě kupředu. Dopřejte tedy i sobě benefity, které byste dali svým zaměstnancům – například “příspěvek” na penzijní, nebo životní pojištění.
5. Nebojte se požádat o radu
Žádný učený z nebe nespadl, a tak je pochopitelné, že nejen zpočátku, ale i v průběhu podnikání budete mít ohledně finančních záležitostí plno otázek. Ideální by pro vás bylo si zaplatit profesionála, který by měl vaše finance na starosti, a tak by vás těchto starostí ušetřil. Pokud si ho však nemůžete dovolit, zkuste si alespoň zaplatit nějaký účetnický kurz, kde byste se vše, co potřebujete, dozvěděli. Spoustu informací lze najít také na internetu, a to například v různých diskuzních fórech.
autor: Inzerce