8 kroků, se kterými dojdete od prvotního nápadu k úspěšnému podnikání
20.12.2019
Kdo by nechtěl mít milionový byznys? Když vidíme různé výdělečné produkty, služby a projekty, často si říkáme, že bychom také chtěli přijít s nápadem, který by nám přinesl úspěch, osobnostní růst a stabilní příjem až do konce života. Nicméně od prvotního nápadu k úspěšnému podnikání vede dlouhá a strastiplná cesta, kterou každý není ochoten podstoupit. Jaké kroky je třeba učinit?
1. Udělejte si průzkum
Jestliže už v hlavě máte nápad, který byste chtěli uskutečnit, je třeba se na něj nejdřív podívat trochu realisticky. Jedině tak totiž zjistíte, zda má potenciál uspět a vrátit vám vaši časovou a finanční investici. Základem je, aby váš produkt řešil nějaký problém, vyplňoval nějakou potřebu nebo nabízel něco, co na trhu zrovna chybí. To můžete zjistit skrze průzkum v ulicích, oslovení cílových skupin nebo metodou pokusů a omylů. Ať už zvolíte jakoukoliv formu průzkumu, určitě si položte následující otázky:
- Existuje poptávka po vašich produktech / službách?
- Kdo tyto produkty / služby potřebuje?
- Nabízejí podobné produkty / služby i jiné společnosti?
- Jaká je konkurence?
- Jaké bude vaše místo na trhu?
2. Vytvořte si plán
Jestli jste doposud byli zvyklí chodit do zaměstnání a dělat to stejné pořád dokola, tak počítejte s tím, že se pro vás mnohé změní. Spolu s tím, jak se váš byznys bude vyvíjet, se budete měnit i vy a váš seznam úkolů. Aby se to však mohlo stát, musíte si nejprve vytvořit podnikatelský plán. V něm si svůj projekt rozdělíte do několika fází, definujete svůj cíl a vymyslíte konkrétní kroky, které vám pomohou tohoto cíle dosáhnout. Plán můžete postupem času samozřejmě upravovat podle toho, jak se bude váš byznys vyvíjet.
3. Vezměte v potaz finanční stránku
Začátky podnikání nutně nemusí vyžadovat obrovský kapitál, i tak ale musíte počítat s určitou počáteční investicí a pokrytím nutných nákladů do doby, než vám byznys začne opravdu vydělávat. Udělejte si proto seznam všech výdajů, které budou pro chod vašeho byznysu potřeba, aby vás posléze nic nezaskočilo. Takové výdaje se mohou vztahovat například na licence a povolení, vybavení, pojištění, poplatky, marketing, pronájem prostorů nebo nákup skladu.
Tímto způsobem získáte přehled o tom, kolik budete k rozjezdu vašeho podnikání potřebovat prostředků, a tak se podle toho budete moci zařídit. Nejlepším scénářem je pochopitelně to, když máte dostatek vlastních prostředků. Jestliže to však není váš případ, můžete například požádat o pomoc nějakého investora. Odprezentujete svůj podnikatelský plán i s vaším výpočtem nákladů a on posoudí, zda má smysl do vašeho projektu vložit peníze nebo ne. Velká výhoda této varianty spočívá v tom, že investoři často disponují řadou zkušeností, které vám s rozjezdem byznysu velmi pomohou.
Další cestou, jak můžete získat potřebný kapitál, jsou úvěry. Díky nim peníze na podnikání dostanete prakticky ihned, takže vás nic nebude dělit od toho, abyste začali jednat. Při výběru byste měli vzít v potaz nejen výhodnost, ale také dobu splatnosti nebankovních půjček. Podle ní je potřeba si vše důkladně propočítat a mít v záloze i nějaký finanční polštář, abyste se nedostali do problémů se splácením. Samozřejmostí je tedy pochopitelně stabilní příjem mimo vaše podnikání, ze kterého budete úvěr pravidelně splácet.
4. Zvolte si formu podnikání
Každý byznys musí mít nějakou legální podobu, a tak je potřeba se rozhodnout, jakou dostane ten váš. Jestliže jste teprve na začátku, tak budete pravděpodobně vybírat mezi založením s.r.o. a ohlášením živnosti. Odpověď na to, co byste si měli vybrat, je pochopitelně složitější. Jestliže však ve vašem podnikání budete figurovat primárně vy, nebudete mít velké náklady a zatím neplánujete velký růst, pak by vám mělo stačit živnostenské podnikání.
5. Vyřiďte veškerou byrokracii
Jakmile se rozhodnete, jakou právní formu podnikání zvolíte, je načase zajít na příslušné úřady a vše zpečetit – právě tady začíná opravdové podnikání. Tento krok se však netýká pouze oznámení živnosti nebo založení společnosti, ale také licencí, povolení a dalších nutných formalit. Jestliže nevíte, zda něco takového potřebujete, raději se zeptejte na příslušném úřadě, abyste se v budoucnu nemuseli potýkat s případnými sankcemi.
6. Rozhodněte se, jak povedete účetnictví
Pokud jste dosud byli v rámci financí chaotičtí, nastal čas s tím skoncovat. Podnikání vyžaduje systém, a to zejména, když dojde na finance. Účetní systém je totiž naprosto nezbytný ke správě vašeho rozpočtu, nastavení sazeb a cen a daňové evidenci. Můžete si najmout někoho, kdo za vás účetnictví povede, nebo využít nějaký účetní software a zvládnout to vlastními silami.
7. Zařiďte si své firemní sídlo
Ať už se vaše podnikání týká čehokoliv, musíte se zamyslet nad tím, co k němu budete potřebovat. Stačí vám home office nebo potřebujete speciální prostory? Asi by nebylo zákazníkům dvakrát příjemné chodit si pro zboží k vám domů, pokud však budete vše řešit telefonicky nebo online, domácí prostory by vám měly stačit. V případě, že potřebujete sklad nebo prodejnu, zamyslete se také nad tím, jaké vybavení pro ni potřebujete, a na jakém místě by se jí mohlo dařit nejlépe.
8. Propagujte svůj byznys
Žádný podnik nebude plodit ovoce, pokud se o něm nikdo nedozví. Proto byste se měli zamyslet také nad tím, jak ho budete propagovat, a vytvořit marketingový plán. Zahrnout do něj můžete propagaci na sociálních sítích, skrze bannerové reklamy nebo spolupráci s různými projekty, které mají podobnou cílovou skupinu jako vy. Samozřejmě se vyplatí i offline reklama, a to například skrze různé zajímavé akce, které k vám zákazníky přitáhnou. Mějte však na paměti, že tou nejcennější reklamou je upřímné doporučení. Věnujte tedy dostatek energie také tomu, aby od vás zákazníci odcházeli maximálně spokojení.
Zdroje: Sba.com | Ferovepujcky.cz | Podnikatel.cz
autor: Inzerce