Co dělat aby byl firemní dárek daňově uznatelným darem?
30.6.2014
Nejen při různých významných příležitostech je potřeba firemních dárků. Různé drobnosti, vína, kancelářské potřeby dnes patří k naprostému standartu při propagaci společnosti. Ne všechny takové předměty lze však uvést do účetnictví jako výdej a mohou tak vzniknout nepříjemnosti při kontrolách a daňových uzávěrkách. Aby jakýkoliv dárek byl uznatelných v nákladech, musí být spadat do kategorie darů a ne do kategorie nákladů na reprezentaci.
Podmínky jsou tyto:
- Předmět musí být opatřen logotypem nebo jiným označením společnosti.
- Nesmí se jednat o předmět, který podléhá spotřební daní jako například doutníky nebo alkohol.
- Jeho cena nesmí překročit hranici 500,- Kč.
Alkohol jako firemní dárek
Česká legislativa umožňuje jedinou výjimku ohledně alkoholu a ta se vztahuje na víno. Zákon neuznává všechny druhy vín, ale pouze tzv. tiché víno (nesmí se jednat o šumivé víno). Další podmínkou je, že víno musí mít totožné podmínky pro dar jako všechny ostatní předměty, musí tedy být opatřeny znaky společnosti a jeho cena nesmí být vyšší než 500,- Kč.
V praxi je možno si na víno nechat vytisknout logo nebo stačí přiložit vizitku. K tomu všemu navíc mohou plátci DPH uplatnit nárok na vrácení 20% z ceny. Iniciály společnosti lze také umístit na krabici nebo jiný obal.
Výdaje na reprezentaci versus firemní dary
Výdaje na reprezentaci jsou tzv. daňově neuznatelnou položkou. Patří mezi ně například občerstvení, jídlo a pronájmy prostor a další. Proto je potřeba se chovat umírněně při zařizování těchto služeb a využívat jen to co je skutečně potřeba.
Obdobně je na tom i sponzoring. Pokud budete darovat místnímu rybářskému klubu 20 tisíc korun na pořádání akce, jedná se o dar a do účetnictví si ho dát nemůžete. Pokud na akci budeme mít své letáky a budete uveden jako sponzor, můžete si darovanou částku vložit do účetnictví jako sponzoring. Přes většími dary je tak vždy lepší konzultace s účetním.
autor: Aleš Chromec