Jaké jsou možnosti zpracování firemního účetnictví?
15.4.2019
Každý podnikatel musí vedle svého podnikání plnit celou řadu zákonných povinností. Jednou z nich je vedení účetnictví. Někteří podnikatelé si své účetnictví zpracovávají sami, jiní za pomoci svých zaměstnanců nebo prostřednictvím externí účetní.
Povinnost vedení účetnictví (ať už podvojného nebo jednoduchého) stanovuje vybraným okruhům účetních jednotek zákon o účetnictví. Vedení účetnictví ve smyslu tohoto zákona jsou zproštěni drobní podnikatelé. I ti však musí pro potřeby daní vést daňovou evidenci, případně přehled příjmů. V závislosti na administrativní a časové náročnosti si někteří podnikatelé zpracovávají účetnictví sami, zatímco jiný volí externí vedení účetnictví.
Vedení účetnictví ve vlastní režii
Firmy, které si své účetnictví zpracovávají samy, zpravidla mívají dostatečné personální zázemí, které jim umožňuje vést účetnictví ve vlastní režii. Při zpracování účetnictví uvnitř firmy nemusí řešit předávání účetnictví externí účetní firmě. Účetnictví tak mohou vést průběžně. Při vhodném nastavení firemních procesů pak nedochází k situacím, kdy se na konci měsíce nahromadí spousta dokladů k zaúčtování. Naproti tomu je nutné, aby osoba, která účetnictví vede, měla potřebné odborné znalosti. Firemní účetní se musí pravidelně vzdělávat. Řadu nestandardních případů pak musí konzultovat s jinými účetními nebo s daňovými poradci.
Externí vedení účetnictví
Pro vedení účetnictví externí firmou se rozhodují podnikatelé, kteří se potřebují naplno věnovat svému podnikání. Pro něj je ideálním řešením smlouva s externí účetní. Té mohou v pravidelných intervalech předávat jednotlivé doklady. O víc se zpravidla nemusí starat. S externí účetní se lze domluvit na předávání dokladů v listinné i elektronické podobě. Menší firmy zpravidla v měsíčních intervalech dodávají své účetní nashromážděné doklady v listinné podobě. Ta zajistí jejich zaúčtování a zpravidla i podání přiznání k DPH a hlášení pro zdravotní pojišťovny nebo okresní správu sociálního zabezpečení. Některé firmy předávají veškeré doklady k zaúčtování v elektronické podobě. Doklady jsou tak snadněji dohledatelné. Nevýhodou je nutnost jejich skenování. Některé účetní firmy umožňují předávat doklady kombinovaně v elektronické i listinné podobě. Pokud jsou faktury vystavené v účetním programu nebo ve webové aplikaci, je možné je k zaúčtování předat rovněž v elektronické podobě. Tím odpadá jejich duplicitní zadávání do účetního systému. Do účetního programu jsou pak ručně vkládány pouze některé doklady, např. přijaté faktury.
autor: Josef Blažek