Jaký druh podnikání si mám založit?
14.10.2021
Někteří podnikatelé vědí hned od začátku čemu se chtějí v podnikání věnovat. Jiní si tak jistí nejsou a přemýšlí, která oblast podnikání je pro ně vhodná. Tuto oblast je nutné dobře promyslet, protože podnikatel do ní v budoucnu investuje spoustu času a financí.
Protože rozhodnutí, jaký druh podnikání začít, je tak závažné, má smysl zvážit všechny možnosti a prozkoumat více variant. Rozhodování o tom, jaký typ podniku si podnikatel otevře, závisí na jeho vlastních jedinečných zkušenostech a preferencích.
K úspěšnému rozhodnutí o tom, jaký druh podnikání založit, může pomoci položit si šest otázek.
- V čem má podnikatel zkušenosti?
Možná už v letech, kdy podnikatel studoval na střední a vysoké škole měl možnost získat zkušenosti ve specifickém oboru, ať už díky praxi, stážím nebo zkušenostem ze studia v zahraničí. Možná se ale poté začal věnovat jako zaměstnanec úplně něčemu jinému. Co tyto zkušenosti oživit?
Nebo možná v průběhu let ať už školních nebo pracovních v roli zaměstnance podnikatel viděl jak jsou procesy v oboru, v kterém se pohybuje nastaveny a možná ho napadlo jak a kde by bylo možné proces zefektivnit. I to je jedna z možností kde začít podnikat.
Zakladatelé firmy Mixit, která vyrábí müsli, Martin Wallner a Tomáš Huber začali podnikat už jako spolužáci na vysoké škole. Začínali jako klasická garážovka ve studentském bytě a nyní již působí na českém trhu 11 let.
- Co podnikatele baví?
Dalším doporučením je najít a následovat svou vášeň.
Například podnikatelka Blanka Milfaitová, kdysi pracovala jako administrativní síla v nábytkářské firmě. Rozhodla se ale, že se bude věnovat tomu co jí baví a že bude vyrábět domácí marmelády. Její výrobky získaly několik světových ocenění a ona se díky nim stala úspěšnou podnikatelkou.
- Jaký problém může podnikatel vyřešit?
Všichni víme, že nutnost je matkou vynálezů, ale aplikovat tuto znalost do světa podnikání není vždy jednoduché. Podnikatel, který tuto potřebu převede do podnikatelského plánu, se může rychle stát úspěšným majitelem firmy. Jak každý spotřebitel ví, problémů a bolestivých míst je mnoho téměř v každém odvětví. Zjistit, jaké potíže se objevují a kde je proces neefektivní a přijít s podnikatelským plánem na jejich odstranění je spolehlivý způsob, jak vykročit na správnou podnikatelskou cestu.
Vezměte si například úspěšného podnikatele Jana Fabiniho. Od roku 2019 vyrábí pro český trh vlastní nerezové nádobí. S nápadem přišel poté, co prováděl redesign jednoho e-shopu s kuchyňským vybavením a všiml si mezery na trhu. Nádobí bylo buď levné a nekvalitní, nebo příliš luxusní a drahé, ale nikdo nenabízel zlatý střed kvalitního nádobí za přijatelné ceny.
- Jaký životní styl podnikatel preferuje?
Cílem podnikatele mohou být a nemusí milionové tržby a tisíce zaměstnanců a je to v pořádku. Možná je ale pro podnikatele nejdůležitější zvolit takový obchodní model, který podporuje jeho představu o udržení ideální rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem.
Možná si proto podnikatel vybere takový obor, ve kterém je možné působit jako digitální nomád nebo freelancer. Do takových oborů patří například virtuální asistent, IT specialista, projektová činnost, překladatelství, tlumočnictví, doučování nebo copywriting.
- K jak velkému kapitálu má podnikatel přístup?
Štíhlý startup (lean startup) je koncept, který lze při zakládání podnikání využít. Podnikatelé nechtějí riskovat své celoživotní úspory na podnikatelský nápad, u kterého se jim ještě nepodařilo prokázat že funguje nebo který ještě není ziskový.
Tento koncept si lze znázornit na příkladu vědy, kdy startup je věda a jeho zakladatel je vědec. Ten postupně experimentuje, zkouší nové věci, vyhodnocuje a na základě toho vytváří něco nového. A tato smyčka se opakuje stále dokola. Systém je také nazýván „ověřené učení“ nebo „growth hacking“. Štíhlý startup tedy ve výsledku znamená snahu o růst startupu s minimálními náklady díky intenzivnímu testování. Pro začátky v podnikání je tento koncept výhodný.
- Jaké nápady může podnikatel snadno otestovat?
Podnikatelský nápad by mělo být něco, u čeho lze brzy prokázat (nebo vyvrátit) zda to funguje. Pokud podnikatel nemá žádné zkušenosti v oboru nákladní dopravy, založení logistické společnosti by bylo nákladné na vyzkoušení. Místo toho se lze zamyslet nad odvětvími, která podnikatele zajímají nebo s nimi má zkušenosti.
Podnikatel může mít i vícero nápadů. Je proto dobré provést předběžný průzkum u rodiny a přátel co si o něm myslí a poté se ještě přesunout na internet, aby měl podnikatel představu o tom, jaký nápad bude stát za to, aby ho rozvinul a věnoval mu svůj čas a prostředky.