• Jak založit s.r.o.
  • Účty a daně
  • Sídlo firmy
  • Zákony
  • Články

Které náklady jsou daňově uznatelné a které ne?

22.7.2019

Při podnikatelské činnosti musí firma účtovat o svých výnosech i nákladech. Zatímco pro potřeby zákona o účetnictví je nutné precizně účtovat o všech výnosech a nákladech, daňové zákony sledují zdanitelné příjmy a daňově uznatelné výdaje.

Základní pravidla pro uznání daňových nákladů jsou uvedena v § 24 a § 25 zákona o daních z příjmů:

  • 24 stanovuje náklady daňově uznatelné
  • 25 stanovuje náklady daňově neuznatelné

Daňově uznatelné náklady

Autor: Barta IV – CC BY 2.0

Obecně lze říci, že daňově uznatelné náklady jsou ty, které byly vynaloženy k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.

Do výdajů, o které lze snížit základ daně, nelze ovšem započítat všechno. Zákon o daních z příjmů totiž rozděluje výdaje na daňově uznatelné (§ 24) a daňově neuznatelné (§ 25). Aby výdaje byly považovány za daňově uznatelné, musí splňovat následující podmínky:

  • byly vynaloženy na dosažení, zajištění a udržení příjmů, který je předmětem daně
  • musí být prokázány, tzn., máme k nim nějaký doklad, který archivujeme
  • vedeme o nich záznamy v daňové evidenci nebo účetnictví
  • výdaje vznikly v roce, za který je daňově uplatňujeme
  • nejsou vymezeny jako daňově neuznatelné výdaje v § 25 zákona o daních z příjmu.

Daňově neuznatelné náklady

Nedaňovými náklady se zabývá § 25 zákona o daních z příjmů. Které náklady se řadí k daňově neuznatelným nákladům? Jedná se například o:

  • cestovní náhrady nad zákonný limit
  • pohoštění, dary, občerstvení – tj. výdaje na reprezentaci
  • nepeněžní plnění, která poskytuje zaměstnavatel zaměstnancům ve formě příspěvků na sportovní akce, kulturní akce, dovolenou
  • daň z příjmů právnických osob, daň z příjmů fyzických osob, daň darovací, daň dědická, odložená daň
  • daň z příjmu podnikatele
  • zdravotní i sociální pojištění podnikatele
  • podíly na zisku
  • odměny členů jednotlivých statutárních orgánů, ale i dalších orgánů právnických osob
  • pokuty, penály, úroky z prodlení
  • exekuční náklady
  • využívání zdravotnického zařízení, které nabízí nadstandardní zdravotní péči
  • náklady na osobní spotřebu osoby samostatně výdělečně činné
  • účetní odpisy jsou obecně nedaňovým nákladem. Výjimku však řeší v §24 Zákon o daních z příjmů.
  • náklady na pořízení dlouhodobého nehmotného i hmotného nábytku
  • technické zhodnocení

Při posuzování daňové uznatelnosti příslušného nákladu finanční úřady postupují podle základních zásad daňového řízení. To znamená, že předkládané důkazy hodnotí podle své úvahy, a to každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti. Při tom musí přihlédnout ke všemu, co v daňovém řízení vyšlo najevo. Citlivou oblast daňových nákladů podrobně rozebírá pokyn D-22. K § 24 a § 25 zákona o daních z příjmů uvádí několik desítek poznámek.

autor: Josef Blažek

Ohodnoťte článek
Tipy

Lukrativní sídlo firmy v Praze.

Založení s.r.o. za 8.990 Kč na klíč.

Články

Evidence docházky není jen formalita. Co musí zaměstnavatel skutečně hlídat?

Jak získat první zákazníky po založení s.r.o.

Co dělat, když firma přestane podnikat

>>>Všechny články


© 2026 Profi-kancelář Praha s.r.o.
Husinecká 903/10
130 00 Praha 3 - Žižkov
(+420) 226 258 216
info@jak-zalozit-sro-a-podnikat.cz
www.jak-zalozit-sro-a-podnikat.cz
  • Jak založit s.r.o.
  • Když stačí živnost
  • Účty a daně
  • Virtuální kanceláře
  • Jak začít podnikat
  • Finanční úřady Praha
  • Sídlo firmy
  • Založení a.s.
  • Založení s.r.o.
  • Partneři
  • RSS
  • Kontakt

Dnes Vám nabízíme
50% slevu na založení s.r.o.:

více zde