Prioritní osa 5. OPPI, která obsahuje tři oblasti podpory, sleduje vytváření vhodného prostředí
pro vznik a rozvoj inovačního podnikání. Je zaměřena na vytváření potřebné infrastruktury
pro začínající podnikatele (zejména v případech inovačně orientovaných projektů) v podobě
podnikatelských inkubátorů, na rozšíření a zkvalitnění spolupráce mezi podnikatelskou sférou
a vzdělávacími institucemi a institucemi z oblasti výzkumu a vývoje s cílem podpořit a
urychlit inovační procesy v podnicích. V jejím rámci budou podporovány především všechny
formy efektivní kooperace mezi podniky, zejména mezi MSP, a dalšími subjekty.
Prioritní osa je zaměřena na podporu vzniku a rozvoje kooperačních odvětvových uskupení
(klastrů), technologických platforem a dále na podporu zakládání, činnosti a dalšího rozvoje
subjektů infrastruktury pro průmyslový výzkum, technologický vývoj a inovace (zakládání a
rozvoj vědeckých a vědeckotechnických parků, center pro transfer technologií).
Tato prioritní osa se rovněž zaměřuje na tvorbu kvalitní infrastruktury pro vzdělávání a rozvoj
lidských zdrojů v podnikové sféře a v institucích poskytujících služby pro podnikatelské
subjekty v oblasti dalšího vzdělávání zaměstnanců. Pozornost je dále věnována problematice
zkvalitnění infrastruktury pro podnikání, hlavně formou vytváření a rozvoje podnikatelských
nemovitostí na úrovni evropských standardů, zejména formou regenerace tzv. brownfields.
Příjemci podpory budou z větší části MSP.
Pro projekty realizované v této prioritní ose OPPI podnikatelskými a veřejnými subjekty bude
jako alternativní možnost financování prověřována forma PPP projektů, které jsou založeny
na efektivní spolupráci veřejného a soukromého sektoru.
Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) může být, za určitých podmínek, velmi
zajímavé pro veřejný sektor, zvláště pak pro přípravu a realizaci infrastrukturálních projektů.
Hlavní výhody projektů PPP pro veřejný sektor jsou následující:
- úspora veřejných zdrojů
- možnost zvýšení investice (pákový efekt)
- lepší ukazatel “hodnota za peníze” z důvodu zkušeností soukromého sektoru
- zkrácení časového období potřebného pro výstavbu
- vysoká technická kvalita projektů
- nižší míra rizika pro veřejný sektor (část rizik se přesouvá na soukromý sektor)
PPP projekty nejsou nutně ziskové pro veřejný sektor. Pro zajištění úspěšného použití modelu
PPP a snížení ekonomických rizik se musí veřejná správa zaměřit na následující aspekty:
- použít správný PPP model
- povzbudit soutěžení mezi možnými soukromými partnery
- chránit veřejný zájem
- zaručit životaschopnost projektu s vyloučením nepřiměřeného zisku generovaného z použití veřejných prostředků
Zkušenosti s využitím PPP projektů při realizaci infrastrukturálních projektů jsou v ČR
omezené. Navíc přetrvávají pochyby, zda příslušný právní rámec je dostatečně rozvinut. Z
tohoto důvodu Ministerstvo pro místní rozvoj bude směřovat aktivity k vytvoření vhodného
právního základu pro PPP projekty.
Ministerstvo pro místní rozvoj vypracovalo (na základě usnesení vlády ČR č. 636/2007)
podrobný metodologický výklad zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách
a koncesním řízení (Koncesní zákon), jako důležitého nástroje pro celý proces přípravy
a realizace PPP projektů, který může být využit zvláště regiony, městy a obcemi.
Základním úkolem Řídicího orgánu, s cílem podpořit PPP projekty, bude rozšíření výše
uvedené informace a její sdělení možným příjemcům ve formě workshopů, seminářů,
konferencí, publikací atd.
Řídicí orgán OPPI zváží vyhlášení výzvy nebo výzev zahrnujících podporu PPP projektů za
předpokladu, že dojde k úplnému metodickému vyjasnění a pro projekty PPP bude
identifikována dostatečná absorpční kapacita. Návrhy PPP projektů budou předkládány
během výzev pro předkládání projektů v rámci prioritní osy či oblasti podpory odpovídající
svým zaměřením danému projektu.
Základním cílem pro programovací období 2007 – 2013 bude uskutečnění pokud možno co
nejvyššího počtu PPP projektů. Tyto projekty přinesou pozitivní zkušenosti a očekává se, že
vytvoří pozitivní dynamiku pro další partnerství tohoto druhu.
Při zvažování realizace specifického projektu prostřednictvím partnerství veřejného a
soukromého sektoru bude nevyhnutelné zabránit vytvoření nepřiměřeného zisku a zachovat
rovný a transparentní přístup při respektování národního a komunitárního práva. To platí
zejména pro oblast podpory ze strany veřejného sektoru.