• Jak založit s.r.o.
  • Účty a daně
  • Sídlo firmy
  • Zákony
  • Články

Daň z nabytí nemovité věci: Dobré rady při nákupu i prodeji nemovitosti

1.8.2016

S nákupem či prodejem nemovitosti je spojeno podání k přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí (dříve daně z převodu nemovitosti). Předmětem daně je úplatné nabytí vlastnického práva k nemovité věci a také nabytí vlastnického práva k nemovité věci na základě zajišťovacího převodu práva či úplatného postoupení pohledávky zajištěné zajišťovacím převodem práva.

Pro potřeby daně z nabytí nemovitých věcí je nemovitá věc definována zákonným opatřením Senátu č. 340/2013 Sb.:

  • pozemek, stavba, část inženýrské sítě nebo jednotka nacházející se na území České republiky,
  • právo stavby, jímž zatížený pozemek se nachází na území České republiky, nebo
  • spoluvlastnický podíl na nemovité věci.

Poplatníkem daně z nabytí nemovitých věcí může být

  • převodce vlastnického práva k nemovité věci, jde-li o nabytí vlastnického práva koupí nebo směnou a převodce a nabyvatel se v kupní nebo směnné smlouvě nedohodnou, že poplatníkem je nabyvatel,
  • nabyvatel vlastnického práva k nemovité věci v ostatních případech.
zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: Gualberto107

zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: Gualberto107

Poplatník (tedy prodávající nebo kupující) je povinen podat daňové přiznání nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž byl proveden vklad práva do katastru nemovitostí. Pokud by převodce daň nezaplatil, musí ji zaplatit nabyvatel. Když chce mít nabyvatel jistotu, že daň bude zaplacena, může si s převodcem ve smlouvě ujednat, že poplatníkem bude nabyvatel. V tomto případě se pak institut ručení neuplatňuje.

V případě novostaveb (a nových bytových jednotek) může být první úplatný převod osvobozen od daně. Podmínkou je jejich prodej do pěti let od jejich kolaudace (případně povolení užívání).

Výpočet daně z nabytí nemovitých věcí

Sazba daně z nabytí nemovitých věcí činí čtyři procenta ze základu daně. Základem daně je buď 100 % prodejní ceny nemovitosti, nebo 75 % směrné hodnoty nemovitosti. Směrnou hodnotou nemovitosti je údaj, který na základě typu, polohy a charakteru nemovitosti určuje finanční úřad. Daň z nabytí nemovitých věcí se vypočte z vyšší z nich. Poplatník si směrnou hodnotu vyčíslí prostřednictvím aplikace určení směrné hodnoty na stránkách Finanční správy. Jedná se v podstatě o cenu  obvyklou v dané lokalitě. Kupní cenu lze alternativně porovnat s cenou zjištěnou znaleckým posudkem. Daň se pak vyčíslí z odhadní nebo kupní ceny, podle toho, která je vyšší. Náklady na znalecký posudek je možné odečíst od základu daně.

Daňové přiznání se podává finančnímu úřadu, v jehož obvodu územní působnosti se nachází převáděná nemovitá věc. K daňovému přiznání je nezbytné doložit potřebné přílohy:

  • nabývací titul, na základě kterého došlo k nabytí nemovitosti (kupní smlouva, rozhodnutí soudu, dražební vyhláška)
  • vyrozumění katastrálního úřadu o provedení vkladu,
  • znalecký posudek, pokud se základ daně odvozuje od zjištěné ceny.

V případě, že by převáděná nemovitost byla součástí společného jmění manželů, podává přiznání jen jeden z manželů a vystupuje jako společný zmocněnec.

autor: Josef Blažek

Ohodnoťte článek
Tipy

Lukrativní sídlo firmy v Praze.

Založení s.r.o. za 8.990 Kč na klíč.

Články

Evidence docházky není jen formalita. Co musí zaměstnavatel skutečně hlídat?

Jak získat první zákazníky po založení s.r.o.

Co dělat, když firma přestane podnikat

>>>Všechny články


© 2026 Profi-kancelář Praha s.r.o.
Husinecká 903/10
130 00 Praha 3 - Žižkov
(+420) 226 258 216
info@jak-zalozit-sro-a-podnikat.cz
www.jak-zalozit-sro-a-podnikat.cz
  • Jak založit s.r.o.
  • Když stačí živnost
  • Účty a daně
  • Virtuální kanceláře
  • Jak začít podnikat
  • Finanční úřady Praha
  • Sídlo firmy
  • Založení a.s.
  • Založení s.r.o.
  • Partneři
  • RSS
  • Kontakt

Dnes Vám nabízíme
50% slevu na založení s.r.o.:

více zde